Granola
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia! Ile razy już słyszałyście to stwierdzenie? Pewnie ze 100 🙂 albo i więcej, ale nic w tym dziwnego, ponieważ to święta prawda. Śniadanie daje nam energię na cały dzień, więc po pierwsze nigdy, ale to nigdy nie należy o nim zapominać, a po drugie powinno być ono wartościowe i zrównoważone. Na pierwszy posiłek w ciągu dnia powinno się spożywać produkty bogate w białko, które na długo zapewniają uczucie sytości, a dodatkowo przyspieszają o ok. 25% podstawową przemianę materii. Według najnowszej piramidy zdrowego żywienia to produkty zbożowe takie jak: pieczywo razowe, musli, czy płatki zbożowe powinny być podstawą diety, a najkorzystniej jeść je już od rana, gdyż są one najlepszym źródłem węglowodanów złożonych, które organizm wolno trawi, zapewniając uczucie sytości. Ważne są również warzywa i owoce, będące źródłem błonnika oraz witamin i soli mineralnych.
Jednym z najprostszych i najszybszych śniadań są płatki z mlekiem/jogurtem. Jednak jak pewnie większość z Was wie, takie płatki śniadaniowe bardzo często zawierają w swym składzie ogromne ilości cukru. Lepiej na ich tle wypadają różnego typu granole, ale one też mogłyby mieć nieco lepszy skład. Aby nie być gołosłownym, oto wartości odżywcze granoli owocowej jednej ze znanych marek:
Wartość energetyczna: 431 kcal
Białko: 7,6 g
Węglowodany:  66 g
w tym cukry: 18 g
Tłuszcze: 14 g
Błonnik: 6,2 g
Takie gotowe mieszanki mają jeszcze jedną dużą wadę – bywa, że wszystkie dodatki oprócz jednego nam w nich pasują i ten jeden skrupulatnie musimy wyciągać. Ja nie mam takiego problemu, ale moja koleżanka od zawsze wygrzebuje z różnego typu musli rodzynki 🙂 Chciałam Wam zatem zaprezentować bardzo prosty przepis na domową granolę, gdzie tylko i wyłącznie my decydujemy jakie będą dodatki! A co najfajniejsze – za każdym razem mogą być one inne 🙂 Bazą takiej granoli są płatki zbożowe np. owsiane i jest ich najwięcej. Poniżej moje dwa mixy, możecie wykonać takie same bądź się nimi tylko zainspirować i zamiast moich ulubionych dodatków użyć własnych.

DOMOWA GRANOLA
Składniki:
– 350 g płatków owsianych błyskawicznych,
– 20 g otrębów pszennych prażonych,
– 20 g zarodków pszennych,
– 20 g otrębów gryczanych,
– 25 g siemienia lnianego,
– 15 g płatków migdałowych,
– 30 g orzechów włoskich,
– 30 g rodzynek,
– 30 g moreli,
– 30 g żurawiny,
– 45 g fig,
– 4 łyżki miodu,
– 1 łyżka oliwy z oliwek,
– 10 łyżek wody,
– 1 łyżeczka cynamonu,
– szczypta soli

Przygotowanie:
Odważam suche składniki. Orzechy kruszę na mniejsze kawałki, a morele i figi kroję w dość drobną kostkę. Wszystkie składniki przekładam do miski. Dodaję do nich miód, wodę, oliwę, cynamon i szczyptę soli. Wszystko bardzo dokładnie mieszam, a następnie rozkładam równomiernie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piekę ok. pół godziny w temperaturze 160°C (do chrupkości). W trakcie pieczenia trzy razy przemieszałam granolę, aby wszystko się równomiernie i ładnie upiekło.

Wartości odżywcze:
Wartość energetyczna: 424,78 kcal
Białko: 11,72 g
Węglowodany: 66,93 g
Tłuszcze: 11,09 g
Błonnik: 11,33 g
mix przed upieczeniem

GRANOLA TROPIKALNA
Składniki:
– 200 g płatków owsianych błyskawicznych,
– 100 g płatków błyskawicznych orkiszowych,
– 100 g płatków błyskawicznych jaglanych,
– 30 g siemienia lnianego,
– 30 g wiórek kokosowych,
– 30 g orzechów włoskich,
– 30 g orzechów nerkowca,
– 30 g migdałów,
– 30 g rodzynek,
– 30 g daktyli,
– 30 g suszonego ananasa,
– 3 łyżki miodu,
– 1 łyżka syropu klonowego,
– 1 łyżka oliwy z oliwek,
– 10 łyżek wody,
– szczypta soli

Przygotowanie:
Migdały zalewam gorącą wodą i zostawiam na ok. 30 min. Po upływie tego czasu obieram je z brązowej skórki i kroję w dość duże kawałki. Orzechy włoskie i nerkowca również kroję w kawałki podobnej wielkości co migdały, tak samo plastry ananasa i daktyle. Płatki, orzechy, siemię lniane i wiórki kokosowe przekładam do miski. Dodaję do nich miód, syrop klonowy, wodę, oliwę i szczyptę soli. Wszystko bardzo dokładnie mieszam, a następnie rozkładam równomiernie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piekę ok. 20 min w temperaturze 160°C, po tym czasie dorzucam na blaszkę rodzynki, daktyle i ananasa, zawartość blaszki starannie mieszam i piekę jeszcze przez ok. 10 min (do chrupkości).

Wartości odżywcze:
Wartość energetyczna: 396,84 kcal
Białko: 10,51 g
Węglowodany: 54,24 g
Tłuszcze: 14,1 g
Błonnik: 9,23 g
upieczona granola

Według mnie taka granola jest idealna jako pierwszy posiłek po przebudzeniu! Dzięki zawartości orzechów i owoców to prawdziwa bomba mikro i makroelementów. Jest słodka, więc doskonale poprawia humor, ale też zdrowa, bo nie dodaliśmy do niej ani grama białego cukru! A że przyrządziliśmy ją sami, doskonale wiemy co wchodzi w jej skład i jest idealnie taka jak lubimy. Ja ją uwielbiam! Zapewniam, że kiedy spróbujecie – pokochacie 🙂